WooCommerce: Verzending

terug

Verzendzones, verzendmethoden en verzendklassen

Voor we beginnen met het aanmaken van verschillende verzendzones, verzendmethodes en verzendklassen, is het wat nuttiger om te beschrijven wat je precies kunt doen in elk gebied.

Verzendzones

Een verzendzone is een gebied waarvoor u verzendmethoden en verzendkosten kunt opgeven. U kunt hier vooral denken aan landen, maar u kunt het ook instellen per continent, staat of postcode.

Als u de verzendkosten voor Nederland wilt instellen, kunt u onder Verzendzone het land “Nederland” instellen. Verzendzones worden dus gewoon gebruikt om de verzendkosten per land of postcode in te stellen.

Verzendmethoden

De naam zegt het al. Een verzendmethode is de manier waarop u bestellingen verzendt. U kunt bijvoorbeeld aangeven dat u iets via PostNL wilt versturen. De verzendkosten kunnen ook direct aan de verzendmethode worden gekoppeld.

In WooCommerce, zijn er standaard 3 verschillende verzendmethoden. Vaste prijs, gratis verzending en afhalen. Ik kom hier later in het artikel natuurlijk nog op terug.

Verzendklassen

Ook de verzendklassen zijn van invloed op de verzendkosten. Daarom kunt u in uw verzendmethoden altijd afzonderlijke verzendprijzen opgeven voor de verschillende verzendklassen.

Door verzendklassen te gebruiken, kunt u eenvoudig verschillende verzendkosten gebruiken voor specifieke producten. U koppelt een verzendklasse aan een product.

Een voorbeeld is dat u een product heeft dat door de brievenbus past. U kunt een verzendklasse voor dit product creëren en een goedkopere prijs hanteren dan voor producten die in een pakket worden verzonden.

Naar welke landen wilt u sturen?

Wat de instellingen betreft, moeten we bij het begin beginnen. In de meeste gevallen willen wij niet naar alle landen verzenden. Het is daarom belangrijk dat u aangeeft naar welke landen u uw bestellingen wilt sturen.

U kunt dit doen door naar “WooCommerce -> Instellingen” te gaan en u zult de algemene instellingen op de pagina zien.

 

Onder verkooppunt(en) kunt u alle landen opgeven waaraan u wilt verkopen. Vergeet dit niet te doen voordat u plotseling tegen hogere prijzen naar Frankrijk moet verzenden. Zelfs als uw winkel Nederlands is, is het nog een risico, want er zijn ook Nederlanders in het buitenland.

Stel daarom in of u aan alle landen wilt verkopen, of geef de specifieke landen aan waaraan u wilt verkopen. Onder Leveringsplaats(en) kunt u waarschijnlijk “Verzenden naar alle landen waaraan u verkoopt” ingesteld laten. Zo niet, dan kunt u ook aangeven naar welke landen u pakketten wilt versturen.

Vergeet niet de belastingen aan te zetten als je dat nog niet gedaan hebt. De verzendkosten in uw winkel zijn immers inclusief BTW.

Verzendmethoden

In WooCommerce, heb je de volgende standaard verzendmethoden die je kunt gebruiken.

– Vaste verzendkosten
– Gratis verzending
– Afhalen

Vaste Verzendkosten kan verschillende keren worden gebruikt en verschillende verzendkosten tot gevolg hebben. U kunt het bijvoorbeeld gebruiken voor normale pakketpost en voor wanneer iemand een pakje als aangetekende zending wil ontvangen.

Gratis verzending kan bijvoorbeeld worden gebruikt wanneer iemand een orderwaarde van € 50 of meer heeft bereikt, waarna verzending gratis wordt. Als u altijd gratis verzending wilt, is dit ook mogelijk met deze verzendmethode.

Afhalen is mogelijk als u een afhaallocatie heeft. U kunt ook kosten toevoegen, maar dat gebeurt meestal niet.

Verzendkosten instellen

Terwijl je vroeger alle verschillende verzendmethoden één keer kon gebruiken, heb je nu te maken met verzendzones en kun je vaker verzendmethoden gebruiken.

Vooral voor webwinkels die internationaal verzenden is dit een handige toevoeging, die alles veel overzichtelijker maakt en u in staat stelt één of meer prijzen per land te gebruiken.

Voordat u een verzendmethode en verzendkosten kunt opgeven, moet u een verzendzone aanmaken. U doet dit door naar “WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden” te gaan. U zult onmiddellijk zien dat u eerst een verzendzone moet toevoegen.

 

 

 

 

 

 

U kunt uw eerste verzendzone toevoegen door eenvoudigweg te klikken op “Verzendzone toevoegen”. U kunt de zone dan een naam geven, een land selecteren en zelfs de zone beperken tot specifieke postcodes binnen het land.

U kunt eenvoudig de WooCommerce verzendkosten per land of postcodegebied instellen met behulp van een verzendzone.

Zodra u een naam hebt ingevoerd en de regio’s hebt geselecteerd, kunt u een verzendmethode toevoegen door op de knop Verzendmethode toevoegen te klikken. Kies nu een van de 3 verzendmethoden (vaste prijs, gratis verzending of afhalen) uit de lijst die verschijnt.

 

Zodra u een keuze hebt gemaakt, zoals vaste rente, keert u terug naar de overzichtspagina.

U kunt hier op “Vast tarief” en op “Bewerken” klikken om de verzendkosten voor deze verzendmethoden in te stellen. U kunt dan het volgende instellen:

  • Methodetitel: dit is de standaardtitel voor de verzendmethode, maar gelukkig kunt u hem een andere naam geven. De gebruiker zal de titel zien als een verzendmethode optie onder de kassa, dus voer een naam in die daarbij past.
  • BTW-status: Hier kunt u aangeven of er BTW op de verzendkosten zit. In bijna alle gevallen wel.
  • Kosten: Hoeveel bedragen de verzendingskosten per bestelling. Als de verzendkosten belastbaar zijn, moet u dit in WooCommerce aangeven zonder BTW.
  • Verzendkosten per klasse: Als u verzendklassen hebt, kunt u hier aangeven welke kosten u per klasse wilt aanrekenen bovenop de standaardprijs.
  • Berekeningstype: hier kunt u aangeven of u de verzendkosten per klasse wilt berekenen of dat u de verzendkosten per bestelling wilt berekenen. Als u per bestelling kiest, wordt de duurste verzendingsklasse in aanmerking genomen bij de berekening van de verzendingskosten.

Voer altijd de verzendkosten exclusief BTW in

Let op: wanneer u de verzendkosten instelt op belastbaar, moeten de verzendkosten exclusief BTW worden ingevoerd. Als u bijvoorbeeld €3,95 berekent voor de verzendkosten inclusief 21% BTW, voert u €3,264 in. Gebruik 3 cijfers na de komma om het juiste bedrag te krijgen.

Voor de scheepvaartklasse is het precies hetzelfde. U kunt de verzendkosten op dezelfde manier invoeren.

 

Verzendklassen instellen

Als u een standaardtarief wilt gebruiken voor alle producten in uw winkel, wat vrij gebruikelijk is, hoeft u niets te doen met verzendklassen. U kunt dit deel van het artikel overslaan.

Maar als u denkt dat een vast tarief niet genoeg is en u meer flexibiliteit wilt, kan het nuttig zijn om te kiezen voor verzendklassen.

Verzendklassen worden in de eerste plaats gebruikt om onderscheid te maken tussen soorten zendingen. Denk bijvoorbeeld aan brievenpost, pakketpost, pallets, enz. Er zijn allerlei verschillende verzendingskosten die niet altijd in een standaardprijs kunnen worden opgenomen.

Als u bijvoorbeeld een horlogebandje verkoopt, is het goedkoper om hem per briefpost te verzenden. Als u op dezelfde webwinkel ook horloges verkoopt, hebt u ook een product dat niet door de brievenbus past. U moet dan overschakelen op pakketpost, waarvoor andere tarieven gelden.

Door meerdere tarieven te gebruiken, zadelt u de klant niet op met hogere verzendingskosten dan nodig, en doet u uzelf geen tekort.

Verzendklassen aanmaken

Als je gebruik wilt maken van verzendklassen, dan ga je naar de pagina WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden -> Verzendklassen.

Verzendklassen aanmaken in WooCommerce

Om een verzendklasse toe te voegen, klikt u op de knop “Verzendklasse toevoegen” en voert u een naam, afkorting en beschrijving in. U zult de naam zien wanneer u de verzendklasse aan een product koppelt en de verzendkosten instelt. De rest kunt u op deze pagina zien.

Verzendkosten toevoegen voor je verzendklassen

Eenmaal je verzendklassen toegevoegd kun je terug gaan naar de verzendmethoden en de verzendkosten toevoegen aan de verzendmethoden waar je gebruik van maakt.

Wanneer u eenmaal verzendkosten hebt gecreëerd, hoeft u alleen de verzendklassetarieven in te voeren en niet het standaardtarief. De reden hiervoor is dat er naast het standaardtarief ook een verzendklassevergoeding wordt aangerekend.

Onder Verzendkosten kunt u de verzendkosten voor alle verzendklassen invoeren (ook exclusief BTW), en onder Geen verzendkosten kunt u het standaardtarief invoeren dat u wilt gebruiken als een product geen verzendkosten heeft.

Zodra u de kosten hebt ingevoerd en de wijzigingen hebt opgeslagen, is het tijd om de verzendklassen aan uw producten te koppelen.

Verzendklassen koppelen aan een product

Je kunt verzendklassen koppelen aan je productent door naar het product te gaan en deze te bewerken. Ga vervolgens naar de productgegevens box en klik op het tabblad “verzendmethoden”.

Verzendklassen instellen per product

Het enige wat u hoeft te doen is klikken op het drop-down menu onder de kop “Verzendklasse” en de juiste verzendklasse te selecteren. Vergeet ten slotte niet het product aan te passen om de verzendingsklasse op te nemen. Van nu af aan zal de verzendingsklasse het bedrag van de verzendingskosten voor dit product bepalen.

Zijn verzendklassen persé nodig?

Nee. Maar het is in veel gevallen wel heel handig zoals je misschien wel merkte in de uitleg. Maar dit systeem is niet heilig. Er zijn ook wat minpunten, ook al kom je die niet snel tegen als je redelijk standaard producten hebt.

Toch is het goed om te overwegen welke manieren je wilt gebruiken voor je verzending. Denk bijvoorbeeld aan gewicht gerelateerde verzending. Wil je meer weten, of wil je bepaalde zaken door ons in laten stellen? Neem even contact op.

Gratis verzending

Wilt u dat uw winkel helemaal geen verzendkosten in rekening brengt of vanaf een bepaald bedrag niet meer? U kunt de methode van gratis verzending gebruiken.

Wanneer u een verzendmethode toevoegt, kies dan deze keer geen flat rate, maar gratis verzending en klik op “Gratis verzending” of “Bewerken” in het overzicht.

WooCommerce gratis verzenden verzendmethode instellen

Naast een titel kunt u nu ook aangeven wanneer gratis verzending wordt geactiveerd. U kunt bijvoorbeeld instellen dat verzending gratis is bij een minimumbestelwaarde van 50 euro. Dat doe je zo:

Gratis verzending instellen in WooCommerce

Andere gratis verzendopties kun je door middel van kortingscodes toepassen.

    Bij gratis verzenden andere verzendkosten verbergen

    Er is geen (standaard) optie in WooCommerce om ervoor te zorgen dat u andere verzendmethoden kunt verbergen. Dit is alleen praktisch en slim als de klant voldoet aan de voorwaarden voor gratis verzending. Standaard ziet het er zo uit op de afrekenpagina in WooCommerce.

    Dubbele verzendmethoden in WooCommerce

    Zoals u ziet, is het helemaal niet klantvriendelijk dat uw klant bij het afrekenen moet kiezen voor gratis verzending, zelfs als hij aan de voorwaarden voldoet. Het zou logischer zijn als alleen de optie “Gratis verzending” zichtbaar was.

    Hoewel het niet mogelijk is om dit te doen door een enkele druk op de knop in WooCommerce zelf, is er wel de mogelijkheid om dit te doen met een stukje code.

    Het kan op verschillende manieren worden toegevoegd. U kunt het plakken in het functions.php bestand van uw thema. Het is echter handiger om een plugin als code snippet te gebruiken. Op deze manier verlies je de code niet bij het veranderen of updaten van het thema, en hoef je het nooit meer toe te voegen. Denk er aan dat elke extra plugin je site wat zwaarder belast. Een manier om dit op te lossen is het aanmaken van een child thema. In dit thema blijven de aanpassingen die u maakt bewaard, terwijl u gewoon updates uit kunt voeren op het hoofdthema.

    De onderstaande code moet aan uw webwinkel worden toegevoegd om de andere verzendopties te verbergen.

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    function my_hide_shipping_when_free_is_available( $rates ) {
        $free = array();
        foreach ( $rates as $rate_id => $rate ) {
            if ( 'free_shipping' === $rate->method_id ) {
                $free[ $rate_id ] = $rate;
                break;
            }
        }
        return ! empty( $free ) ? $free : $rates;
    }
    add_filter( 'woocommerce_package_rates', 'my_hide_shipping_when_free_is_available', 100 );

     

    Heeft u hulp nodig bij het correct invoeren van deze code? Neem even contact op, we helpen je graag verder.

    Als de code toegevoegd is zal je zien dat het er op de afrekenpagina nog maar 1x verzendkosten te zien is:

     

    Gratis verzendkosten en afhalen tonen, de rest verbergen

    Hoewel het logisch is om andere verzendkosten te verbergen als gratis verzending bereikt is, kan het ook zijn dat je de optie afhalen op jouw webshop gebruikt.

    Deze optie en gratis verzenden staan eigenlijk los van elkaar, want bij het afhalen hoef je helemaal niks te verzenden en dit scheelt je weer kosten. Ik heb daarom nog een ander script waar je gebruik van kunt maken.

    Met onderstaand script blijf je ook afhalen zien wanneer een klant aan de eisen voor gratis verzending voldoet. Je kunt het wederom toevoegen via de Code Snippets plugin of in het functions.php-bestand van je (child) thema.

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    function hide_shipping_when_free_is_available( $rates, $package ) {
        $new_rates = array();
        foreach ( $rates as $rate_id => $rate ) {
            // Only modify rates if free_shipping is present.
            if ( 'free_shipping' === $rate->method_id ) {
                $new_rates[ $rate_id ] = $rate;
                break;
            }
        }
        if ( ! empty( $new_rates ) ) {
            //Save local pickup if it's present.
            foreach ( $rates as $rate_id => $rate ) {
                if ('local_pickup' === $rate->method_id ) {
                    $new_rates[ $rate_id ] = $rate;
                    break;
                }
            }
            return $new_rates;
        }
        return $rates;
    }
    add_filter( 'woocommerce_package_rates', 'hide_shipping_when_free_is_available', 10, 2 );

    Verzendmethoden sorteren in WooCommerce

    Wanneer je meerdere verzendmethoden hanteert op je website, dan zal je waarschijnlijk een bepaalde volgorde willen hanteren om bepaalde verzendkosten boven- of onderaan te hebben staan.

    Je kunt dit eenvoudig doen door naar de verzendzones te gaan en de verzendmethoden heen en weer te slepen. Je doet dit door de verzendmethode ingedrukt te houden met je muis en naar boven of onder te bewegen.

    Verzendmethoden sorteren in WooCommerce

    Zo is het een idee om gratis verzending op deze manier bovenaan zetten, omdat WooCommerce standaard niet de optie heeft om de overige verzendkosten te laten vervallen.

    Verzendopties

    Nadat je jouw verzendkosten goed hebt ingesteld, kan het ook nog handig zijn om even naar de verzendopties te kijken. Je kunt hier namelijk nog dingen instellen die te maken hebben met de berekeningen en de bestemming van verzending.

    Je kunt bij de verzendopties komen door naar WooCommerce -> Verzendmethoden -> Verzendopties te gaan. Je krijgt dan onderstaande instellingen te zien:

    Verzendopties instellingen in WooCommerce

    Berekeningen

    Bij Berekeningen kun je aangeven of je een verzendkostencalculator op de winkelmandpagina wilt plaatsen. In Nederland is dit eigenlijk niet echt nodig, daar de kosten gelijk zijn door heel het land. Mocht je toch wel voor verschillende gebieden andere verzendkosten hebben, dan zou je de verzendkostencalculator kunnen activeren.

    Verder kun je aangeven dat er nog helemaal geen verzendkosten getoond hoeven te worden, totdat er een adres is ingevoerd.

    Bestemming van de verzending

    Onder Verzendadres kunt u het standaard verzendadres opgeven dat u wilt gebruiken. Standaard het factuuradres van de klant is de meest voorkomende optie. De klant hoeft geen extra verzendgegevens in te voeren, maar heeft wel de mogelijkheid om dat te doen als het naar een andere locatie moet worden verzonden.

    Als u Standaard naar het verzendadres van de klant selecteert, moet de klant ook verzendgegevens invullen. Dit is niet erg gebruiksvriendelijk als het factuuradres en het afleveradres van de klant hetzelfde zijn, omdat ze twee keer moeten worden ingevoerd.

    Als u Force ship to customer’s billing address selecteert, geeft u uw klanten niet de mogelijkheid om een pakket op een ander adres te laten bezorgen. Dit is onhandig omdat u verbaasd zult zijn hoeveel mensen van deze optie gebruik maken.

    Foutopsporing 

    Denk je dat je alles perfect hebt ingesteld, maar zie je niet de juiste verzendkosten op de afrekenpagina in de webshop? WooCommerce heeft een cache voor verzendkosten, waardoor ze soms verkeerd worden weergegeven als je iets hebt veranderd.

    Door de debug modus aan te vinken, zorgt u ervoor dat de verzendkosten cache genegeerd wordt en kunt u controleren of de verzendkosten correct werken of niet. Er worden ook bijpassende verzendzones weergegeven, zodat u weet welke het is.

    Vergeet niet na de test het vinkje weer uit te zetten. Het ziet er een beetje vreemd uit voor uw bezoekers om de verzendingszone te zien.

    Extra verzendkosten

    Verzendkosten gebaseerd op het totaal gewicht

    Een populaire optie is om de verzendkosten te baseren op het totale gewicht van een bestelling. Met de verzendklassen gaat dit fout zodra er meerdere producten worden geselecteerd.

    Gelukkig zijn er diverse plugins waarmee je kunt zorgen dat de verzendkosten worden gebaseerd op het gewicht van de bestelling. Mocht je de plugin Table Rate Shipping al hebben, dan kan ik zeker aanbevelen om deze hiervoor te gebruiken.

    Mocht je deze plugin niet hebben, dan raad ik de plugin WooCommerce Weight Based Shipping aan. Hieronder gaat de uitleg ook over deze plugin.

    Zodra je de plugin activeert krijg je bij WooCommerce -> Instellingen -> Verzendmethoden een nieuwe optie, namelijk “Weight Based Shipping”. Op deze pagina kun je aangeven hoeveel verzendkosten je wilt rekenen voor een gewicht.

    WooCommerce verzendkosten gebaseerd op totaal gewicht

    U kunt zoveel verzendregels toevoegen als u wilt, de plaats(en) opgeven waarvoor ze geldig zijn, het gewichtsbereik waarvoor ze geldig zijn en de prijs.

    Als je alles naar je zin hebt ingesteld, vraag je je misschien af hoe de kosten onder de kassa worden weergegeven. Om dit te doen, gaat u naar de verzendzones en selecteert u “Verzending op basis van gewicht” onder verzendmethoden.

    U moet natuurlijk het gewicht van de producten die u hebt, invoeren.

    Gewicht per product invoeren in WooCommerce

    Om dit te doen, bewerk het product en ga naar het product details veld, klik dan op de “Verzendmethoden” tab. U krijgt dan de mogelijkheid om het gewicht in kg in te voeren, zoals u hierboven kunt zien.

     

    Mocht u nog geen optie vinden om kortingsbonnen toe te passen, volg dan deze stappen:

    U kunt kortingsbonnen inschakelen door in wordpress naar WooCommerce en dan Instellingen te gaan. Op deze pagina ziet u de optie “Het gebruik van kortingsbonnen inschakelen“. Zet hier een vinkje om kortingsbonnen in te schakelen.